4.25.2009

Lördag morgnar är de längsta.

Eftersom jag är en sengångare av rang så trivs jag utmräkt med att kunna vakna långsamt på helg morgnar. Utmärkt utmärkt att solen dessutom skiner och fåglarna sitter i det kus-infested tree utanför fönstret och sprider morgonens skvalmusik. Allt var så bra till min kaffe potta exploderade över halva rummet som en varm clusterbomb, då var morgonen faktiskt lite förstörd. SÅ nu har jag torkat kaffe of my spy/mossgröna väggar. Joy and glory.

Å andra sidan har jag också hunnit se lite tjockis tv (bättre att äta frukost till finns ju faktiskt inte de gråter och svettas guppar och flämtar medan jag....molar i mig allbran och kanel) Är inne på kaffeomgång två. och hoppas att kaffe anordningen nu håller ihop efter lite hopmontering med eltejp och fast beslutsamhet, skruvar och mojänger.

Har läst lite Goebbels till morgonen också och i samma inlägg konstaterade han att det var tur att de satt igång med att "döda råttorna" och sedan sörjde han att hantverket som restaurerats i propaganda ministeriet blivit sönderbombat. Det hade ju en speciell plats i hans hjärta så det tyckte han var tråkigt, och hela familjen deltog i sorgen. Han har nästan erkänt att de inte kan vinna men ser fortfarande fram emot 12
år till som propaganda och informations minister. Lite hat mot Göring fick ju såklart också plats - det får det alltid. Säga vad man vill men detlajerad beskrivning av kriget njuder han allt på.

Sedan måste jag fråga om det generellt är så att man översätter taskigt eller bara har dålig fantasi när det kommer till att "välja" styrande människor:
Gromyko/ Gomulka
Göring/Goebbels/Görunhg( sp på den sista?)
Tito/Tiso
Lenin/Stalin står utanför detta av förklaraliga skäl.


Annars har jag också hunnit med att möblera om i min ödmjuka vindsvåning. Clintan hänger ovanför micron och övervakar allt man stoppar in där. Blir mest att äta frusen mat från och med nu I guess. Han verkar liksom fråga varje gång. Do you feel lucky?" I arbetsrummet står nu skrivbordet och blickar ut över hela staden ser så långt så långt, ända bort till horisonten. Men där står en mast med röda ögon, och nu ser den ju mig bättre, inte bra. Måste nog ta och klä persiennerna med folie också. Ikväll kanske när energin och livssafterna rinner till, om de gör det.

Nu skall mustaschmätartävlingar anordnas- följande klasser:

1. Care and artistery
Budjonnyj
Hitler
Bismarck (possibly, men han går sist- som unghäst så att säga)
Voroshilov

Budjonnyj har en utmaning att vänta då symmetrin faktiskt kollas med linjal, han brukar dock vara stark i den här klassen och en favorit bland spelarna. Hitler får vanligtvis läga poäng på kreativitet, men looken är ju klassisk so to speak- en trendsättare. Voroshilov har lite samma stuk som föregående tävlande vilket drar ner poäng för originalitet för båda men Voroshilov är känd för att överraska. Bismarck är ny i den här klassen och får därför en snällare bedömning av domarna- dock är ingen pallplats aktuell i detta skede.

2. Mass and respect

Stalin
Budjonnyj
Marx
Engels
Nietsczhe
Bismarck
Kropotkin

Hårt startfält, mkt tight mellan dessa. Framförallt Marx och Engels har massan och respekten hårt mellan dessa. Stalin kan dock få bättre poäng på respekt än Engels och Budjonnyj, det är också bara han som tagit den gamla reglen i beaktning att man aldrig ska låta muschen krypa över amorbågen - Nietzcshe förlorar stora poäng på detta..Marx brukar också få neddragna poäng på balansen mellen skägg och mustasch. Nietszche får inte så höga poäng på respekt som för... oberäknelighet. Man vet aldrig vad den där busken tar sig för. Bismarck å andra sidan matchar mustaschen väl med sin ansiktsform. Kropotkin är ju känd för att vara så fel att det blir rätt, så han är en dark horse. Kommer domarna att gilla hans vildvuxna "raw look" eller bara kalla honom ovårdad? Hårt i denna klassen som sagt.

3. A for effort aka hellre än bra
Trotsky
Kalinin

Sartre ( får vara med även om han inte kan bedämas i alla moment, men han behöver rutin)Ja i denna klass är kraven ganska låga. Skelning drar dock ner symmetrin så att säga. Men ja, den drar upp vissa andra saker....utåtskelning är lite som Tyra Banks huvud form- alien or worldfame.

11 kommentarer:

  1. Sartre förgyllde min morgon... THE GLORY! Det är ungefär så jag tänker mig Ric, fast med vikar och hårsvall (hur det nu går ihop).

    Sturmbannführer

    SvaraRadera
  2. XD Du är kulig du, jag tror att Sartre är släkt med en fisk- ser han inte lite så ut? Hmmm....långt hår där han inte har vikar? Vet du vad jag har hört? Att huvudpersonerna i The reader bryter lite på tyska- det betyder att ralph bryter lite på tyska :D:D

    SvaraRadera
  3. Jag skulle mer vilja likna honom vid en groda.. bifogar bild där detta blir mer tydligt: http://2.bp.blogspot.com/_hCyqRkpdtLk/SSZqOu7baaI/AAAAAAAAAVQ/HjFYEOJS3mo/s400/sartre.jpg

    HUR KAN MAN GÖRA SÅ MOT RALPH? Tyckte man att han var så awesome i Schnidler så att man var tvungen att ge honom en till tysktalande roll? DÖD ÅT ROLLSÄTTAREN!

    SvaraRadera
  4. Sån negativitet mot en stackars casting-director. Perosnligen tycker jag att alla borde se och lära av Sean Connery i Hunt for Red October. En skotte som föreställer rysk ubåtskapten. Fundera på den. Filmen igenom pratar han ryskinspirerad engelska med skotsk accent. The horror...

    SvaraRadera
  5. Detta beard showdown, är det en återkommande happening och exakt vilka är domarna?

    Annars vill jag påpeka att slättbönderna inte vet vad kusar är. När jag pratade om ett kusbett trodde alla jag blivit hästbiten. När jag försökte upplysa massorna om småkus stirrade de bara misstroget på mig. Kretiner...

    SvaraRadera
  6. Såsom inlurad hit av ett karatemonster från slättbondebygderna så måste jag slå ett slag för Stålfarfar, Gustav Håkansson, men var övergår egentligen en mustasch till att vara ett skägg?

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Inte lätt detta med språket inte, första gången jag skulle prata med "mina" slättbönder så visste inte de päror/er var för för något heller... Å andra sidan vet jag fortfarande inte vad man gjorde när man böt något så det kanske blir dött lopp ändå??

    Jag tycker ändå Ralph ska få lite cred för sin insats i Schindler's list, han tog ju det hela på stort allvar eller hur? Och besides det så visade han väl också sin svettlackande aningens ovala överkropp där, that takes some balls not to mention scenen där han inte kan skjuta fabriksarbetaren (eller vad han nu gjorde för olydigt)- det gjorde ju faktiskt filmen eller hur?? Något jag skulle vilja se är filmatiseringen av Pusjkin -"Onegin" även denna med Ralph i huvudrollen, hur låter han med rysk brytning tro?

    Och okej du har en poäng som kommenterade om Sartre- tror att det finns en länk mellan fisk och groda och någonstans i den regionen infinner sig nog Sartres släktträd månne?

    Och så sist men inte minst så är the skäggshowdown ett inslag som återkommer lite som när filosoferna spelar fotboll ni vet- det blir tråkigt att bara vara intelligent (för dem såklart). Även Kant bröt ju av med göra senap ibland och ja de får ibland sällskap av historiska personer som har lite tråkigt också, vilken klass tycks det att G. Håkansson hör hemma i?

    SvaraRadera
  9. Stålfarfar bör väl höra hemma i "mass and respect". Har man åkt Sverigeloppet på cykel åtskilliga gånger bör man ha respekt så det gäller.

    Förresten, varför inte en "Got milk?" kategori där exempelvis Bob Dylan och John Waters skulle kunna inplaceras.

    SvaraRadera
  10. Mjölkmustasch! Hot diggity, now we're talking. En helt ny klass där även skägglösingar kan delta, and there was much rejoicing...

    //A+

    SvaraRadera
  11. Ja, det ska vara det då i jämlikhetens namn så att säga det blir en sådan kategori med.

    Och ja stålfarfar hör absolut i mass and respect, I do agree

    SvaraRadera