4.23.2009

Irgend was ist immer


Ojoj, har idag sammanlagt lyssnat på 1.5 h av upplysning kring kvinnorollen av en tunnhårig herre som lär ut filosofien. Kvinnor fördömda att döma kvinnor för att de har barn., eller för att de inte har barn. Eller helt enkelt för att de borde skärpa till sig kamma sig och skaffa ett jobb vidare till om myror där det inte finns några hannar är honor när det inte finns npgon norm de kan avvika ifrån och consequently låta sig bli definerade av... drar ett djupt andetag... till tyska filosofer som Fransmännen retroaktivt hämnas på genom att förvanska dem och egentligen handlar barn hjärnor bara om kranar.
Yes, nailed it. Out the door off the peg - done. Meningen med livet på 1.5 timmar.

Nej något konstigt blir det allt när han ska stå och definera kvinnan men inte på mannens villkor. Vi hamnar nämligen alltid på ämnet om hur kvinnan inte kan ta ansvar för sig själv och seriöst så köper jag inte riktigt det. Vilket ansvar om man vill vara sådan finns att ta när man redan från början är uppfödd på dockor i rosa garn??

Å andra sidan hur ska kvinnan kunna få en annan uppfattning då det är männens normer som är enforced genom media? radikal oimstrukturering? Dictatorship of the proletariat fast i gender form? Nej jag vet inte jag, ställer mig kritisk till om inte kön/gender är ett category mistake.

Och visst, jag kan köpa konceptet kvinnan som ett objekt ägt av mannen och kombinerar man det ytterligare finns historiska hinder också som symboliseras av den där dockan men Men MEN icke desto mindre är det en trubbig kategori enligt mig som drar sådana slutsatser som helt underkänns på liknande basis om man argumenterar ras till exempel. Men i denna diskussion är det acceptabelt varför?

Rent praktiskt måste det ju finnas något för kvinnan att vinna genom att fortsätta detta då? Ligger det så till att förändring verkligen är så hemskt att man överlåter traditionen ta beslutets ställe? Nej jag vet inte jag, vart hittar man skillnaden socialt misslyckande med en ursäkt i form av avvikelse från normer och var hittar man en seriös frågeställning eller är det månne samma sak?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar