6.16.2009

ÅB hos KP


Efter en dags jobb, (den sista för denna omgången för övrigt- ledig i fyra veckor nu) åkte Sturmis och jag till Röda Stjärnan för att inleda en grundkurs i Marxism-Leninism.
Allt började lite stapplande så jag kastade in en liten fråga om Lenins additions till Marxismen, då började den gode mannen om från början med att förklara att "Det var en gång en man som hette Karl Marx- inte en av de som gjorde filmer utan den här han skrev..." Ja Sturmis och han-läraren- fann varandra direkt eftersom Juli studerar Kapitalet.

Jag däremot blev utpekad som okunnig Trotskijist och obehaglig följeslagare till Sturmis den upplysta. när jag ifrågasatte ett lite klumpigt uttryck skulle förklara för oss hur man är en produkt av sin omvärld endast, och då måste man fråga hur man törs bryta hierarkin man är född in i. Och även hur dialektiskt tänkande spelade in i revolutionen- bara för att få klarhet, inte för att kritisera, inte för att ifrågasätta, för att få större information- var inte ens otrevlig!

Men tydligen så gillades inte sådana påhitt, min utbildning hånades snart, och jag utpekades som en okunnig produkt av dagens skola. Nej, det gick inte särskilt bra igår att få djupare insikt i Markus tankegångar. Vi fick läxa till nästa gång läsa Manifestet anteckna frågor och viktiga passager, vilket passar utmärkt, för att få klarhet.

Men besöket var långt ifrån otrevligt- absolut inte, jag gick därifrån med en samling Gorkij, hittade ett verk av Herzen jag absolut måste lägga vantarna på!

2 kommentarer: