7.26.2012

It's more fun to compute

Inlägg 990. Snart mina vänner är varvräknaren uppe i magiskt tretal och då måste vi fira värdigt med en sådan jubilar.

Imorse diskuterade fadern och jag mediaexhibitionismen.
Han vidhöll att alla som använder facebook, twitter, tumblr,blogg, instagram - you name it, var så bekräftelsekåt att de därför helt fläkte ut sig nakna inför vänners och okändas ögon.
Jag hade inget bra svar, för det ligger ju nära till hands att gå med på att så är fallet. Kontrade lamt med att man ju inte skriver något avslöjande om sig själv i dessa medier utan allt är på den nivå man själv vill.
Det visade sig att det inte underlättade förståelsen då han tyckte att virtuellt skvalprat inte heller tycktes särskilt meningsfullt.

Jag började fundera på kategoriseringar, mikrobloggar, bloggar, communitys och forum.
Exhibitionist javisst!
Jag engagerar mig i
facebook (lurker)
twitter
blogg
forum(s)((lurker)
community
och ibland ibland instagram (lurker).

Facebook
Jag kikar på vad andra gör och fotar, förbannar mig själv för att jag aldrig fotar. Skriver sällan då jag inte gillar att man är under riktigt namn på fb.

Twitter
Det kan ni ju läsa här till höger. Som gelegodis, man tuggar i sig det men det lämnar inget större märke i historien varken smak eller konsistensmässigt.

Blogg
I liebe min blogg. Jag tycker förbaskat mycket om att skriva men blir sällan inspirerad att leka med ord och handling i mina privata anteckningar. De strår jag dessutom överallt och här är allt samlat på ett ställe.

Forum(s)
Utbyte runt intressen och erfarenheter med likasinnade. Like it, får dock ofta rampfeber och låter mig därför lurka. Hur det nu kan vara läskigt att höja rösten i en folksamling det vet inte jag...ironi. Svetten börjar redan lacka.

Community
Korsar  facebook med forum och blogg + Sluten krets = win.

Jag skrev ett inlägg av Kantisk proportion om hur de olika medieformerna skiljer sig åt och hur jag nyttjar dem utan att vilka blotta mitt mig alltför hårt. Jag vill dra undan rocken men ha bikini under. Men oj när jag kom halvvägs genom kom jag på att ingen skulle orka läsa det, eller att jag i vart fall inte skulle orka skriva klart mastodonten just nu. Så den som spar han har. Kanske att jag styckar upp det i smått och publicerar. Vi får la se. Fan vad trött jag blev bara av att skriva det ovanstående. Oh well.

Läsare som nu också engagerar sig i någon av de ovan nämnda, eller kanske något annat, varför gör ni det?

1 kommentar:

  1. Vi kan ju börja med Facebook.

    Jag är löjligt sällskapskåt, därav har jag ett konstant behov av att skriva av mig till första bästa chatkamrat. Facebook är det smidigaste, och modernaste sättet att samla människor på nu när MSN i stort sett har gått i graven. Dessutom får man ju möjlighet att stalka lite också, vilket alltid är välkommet! :)

    Min blog har jag nog av samma anledning som dig, skriva är skoj. Hitta på vad man ska skriva, not so much. Därav dagboksförande kring konstiga tankar, alternativt böcker. It works.

    Forum är min "sista" internet-obsession, främst för att man kan sno diskussionsämnen och svar från människor som är smartare än man själv är, för att framstå som ett geni i det verkliga livet. Mycket fiffigt. Mycket tidssparande!

    SvaraRadera