4.18.2012

Tankefel?

"– Det finns alltid flera olika gränser. Dels finns det en juridisk gräns som kan vara väldigt skarp – det vill säga när ett verk blir olagligt. Men den gränsen ska konsten inte alltid ta hänsyn till, eftersom lagen inte är huggen i sten."

Hur tänkte du där?

Men ja, jag tror också att hur än ministern reagerat hade det blivit fel. Om det därför är en skickligt gillrad fälla är en annan sak.
Det verkar i mitt ödmjuka perspektiv som att journalister, eller allmänheten vad vet jag, alltid sätter sig till doms över konstnären i sådana här fall. Lite lustigt eftersom de själva utnyttjar yttrandefriheten rätt hårt, journalisternas fall alltså.
Men det var inte poängen, mediadrevet tycks undergräva konst som politiskt medel, alltid. Det är kanske därför den blir provokativ, inte för värderingarna i sig utan i den form det blir presenterad i andra hand. Tankar formade genom språk. Det är kanske där den skickligt gillrade fällan ligger.

2 kommentarer:

  1. Du bör kanske förtydliga att det gäller den skrikande negertårtan som blir könsstympad...i glada vänners lag!!!
    Fast tårta är ju gott... i alla lägen. Även de könsstympade.
    Fast kultur...?

    SvaraRadera
  2. Debatten är det viktiga, det är ju kontentan. Klickar man på länken hamnar man på artikeln om tårtan.
    I glada vänners lag kan man ju inte riktigt säga att det var, även om glädje förekom.
    Jag vill heller inte förringa händelsen, men känner att jag har för dåligt på fötterna för något annat än lösa spekuleringar om nästan relaterade ämnen. Samt att citatet verkade draget ur arslet på någon.
    Och inte minst för att skickligt gillrade fällor låter så väldigt löjligt i mina öron.

    SvaraRadera