9.20.2009

Övertygad och såld.

Slösar den fina dagen med att läsa en fängslande bok som handlar om fusket i maten vi äter. Den är skriven av den hemlige kocken M.E Nilsson och jag är rädd att han har mig i en liten ask faktiskt. Han berättar om all fusk som försigår i det vi äter framför allt charkuteri produkter och bröd ( so far alltså, bara läst en tredjedel av boken än).

Jag är från och med nu vegetarian. Igen. På prov. Samt ett försök att eliminera alla tillsatser jag dagligen tuggar i mig.
Och jag vet att har jag inte dött hittills av en köttig och tillsatsig diet lär jag inte göra det nu heller men jag vill ge det ett försök iaf. Planerar även att baka eget bröd och det är inte att säga ett litet steg från hetsandet av skogaholmslimpa. Nice att prova lite nya grepp och kanske bryta knarkvanan ( matknarkare I am it)

Har såklart biplaner till detta försök till livsstilsbyte också:

a. Mådde bättre inälvsmässigt då jag försökte äta oprocessat stenåldersmässigt

b. Man måste TÄNKA på det man äter och välja vad man köper = minska risken för att lägga i autoväxeln och ja kötta på så att säga (bad pun I know...) nej men inte hamna i det där hetsstimmet och det är bara bra så bryter lite cirklar så att säga. Detta bidrar också till punkt a, mår bättre i inälvorna av att inte hetsa, och ja okej då i huvudet med.

c. Det förbannade nutrilettbarsberoendet är då ett minne blott!

d. Empatikontot blir lite mer balanserat då det verkar som om man både bryr sig om djur och växthuseffekt ;) Intalar mig att man flyger konserver längre...

men jag är medveten om baksidan också:

a. Planera. I suck at it. I really do, iaf when it comes to food.

b. Hälsovakten stannar. Den får fylla sin faktiska funktion och hjälpa till och hålla koll på att man får i sig alla näringsämnen.

c. Generalissimus brukar inte gilla mixtring med fläsk och rotmos dieten, och jag orkar inte bråka så mycket som förr. Men det får ge sig, jag är en stor flicka nu!

d. I lööööve quickfixes!

Tankar, kommmentarer? Tell me all about it!


5 kommentarer:

  1. Jag väntar spänt på uppföljande rapporter om nya veggielivet!

    SvaraRadera
  2. Kommer kommer, ska bara röka på lite först....

    SvaraRadera
  3. Torde dock vara få tillsatser i egendödat kött. Eller som min gamla kursare med omtänksamt tonfall sade till veganen i sällskapet "men självdöda djur kan du väl äta iaf!" Det är så fint när folk vill hjälpa till...

    SvaraRadera
  4. Jag är alldeles för förtjust i bacon för att kunna ha en unbiased view i det här fallet... Ett liv utan bacon Jessie?!

    SvaraRadera
  5. Ja självdöda och egendödade borde ju inte vara några problem...kanske kan bussa hundarna på något i skogen också?

    Ja Marie,tro't eller ej men bacon och jag har aldrig stått varandra särskilt nära... så vi går helt enkelt vidare nu.

    SvaraRadera