11.01.2011

Zoo station

Hear ye, hear ye! Läste för någon vecka sedan i någon press om att Nine Inch Nails skulle göra en cover på U2's zoo station. Kul tänkte jag, lite Trent livar ju upp! Till och med U2 . Jag kan förstå vari deras storhet ligger. Lite svängiga gitarrer och en to say the least hyfsad röst. Krydda det med lite väderspännande...jag menar världsomspännande lyrics och voila! U2 är världsrockartister. Som ni kanske anat faller de inte mig på läppen riktigt, saknar sting. Men jag är inte okänslig för deras charm, de är bara inte top notch.

Anywho. NIN och U2 alltså. Skulle ju kunna vara roligt att höra Trent ta sig an lite gammal arenarock, han har ju talang för det där lite svulstigare och fartigare, så det hade all potenetial i världen att bli bra. Tyvärr blev det ju inte så. Nej, för vad som hände med stackars Zoo Station var Ghosts. Med andra ord (och detta stjäl jag helt rätt av) crap on a pancake.

Ghosts i sig är inte dåligt. Nej, det är meditativt och lugnt. Minimalistiskt så det förslår och allt det där, men vissa vibbar får man ändå när det är NIN som kör igång. Ungefär som att man förväntar sig mästerverk varje gång Thåström slår an en ton. Detta blev det alltså intet av utan istället kan det höras ekon, hastiga hasplanden av ord, en xylofon/marimba ngt dylikt samt en del repetitiva gitarrer. Ghosts alltså.

Synd, hade ju kunnat gjuta lite liv i U2 detta och Trents avsomnade projekt NIN med men icke, nej icke. Det har inte ens behövt varit rock eller så, inte ens 12 minuter långt bara lite mer stuns. Nu blev det tråkigt med motiveringen jag har hört det här förut, t o m partiet runt 5 min återfinns på ghosts/ year zero/the slip. Det som stör är nog främst att jag inte får ihop lyrics med låten. Distanserade Trent skall vara redo för vad natten har att bringa?
Jag gillar egentligen ghosts etc, i korta bitar men förstår inte riktigt vad temat eller vad jag skall säga har här att göra?

Hear själv, hear själv. Missa inte pipet runt pipan i refrängerna, det är något han är bra på den gode Mr Reznor.






2 kommentarer:

  1. Cover på en U2-låt? Jag tänker inte ens bevärda låten med ett play-klick! Gah! Nu blir jag trångsynt kärring. Ungefär som när den där vidriga lilla bruden vad hon nu heter gjorde en cover på Metallicas Nothing Else Matters. OFÖRLÅTLIGT PÅ MIN ÄRA!

    SvaraRadera
  2. Syftet är faktiskt ännu mer fy skäms på...
    http://en.wikipedia.org/wiki/AHK-toong_BAY-bi_Covered
    Allt jag läser är needz moar lösnummer!!!1

    SvaraRadera