11.22.2011

We forgive as we forget (eller när jag mötte Andrew)

The Sisters of Mercy. Jag fick se, på riktigt, The Sisters of Mercy! Det var mäkta coolt må ni tro. Tempot var högt, small talket stinker fortfarade(jaja, det är Bauhaus men...ja det passade) och vi fick sjunga allsång med Andrew Eldritch. Det var coolt. De spelade massor av godbitar, Flood I, Rain from heaven, etc etc. Det var jävligt bra. Han har sådan mäktig röst, mannen från Leeds.  Det var så mycket rök överallt vilket passade utmärkt till den (upspeedade) malande musiken. Det byggdes upp och var underbart. Speciellt Rain from heaven var intro fick vara i minst tio minuter innan det drog igång. Underbart. Så klart skedde inget direkt tal till publiken "I like you rotten people" var väl det längsta han sa, som det skall vara. Han anmärkte också "please" en gång då vi tydligen applåderade på fel ställe. Lite som Blixa på Berns som även han avslutade applåderandet omgående. Vet de att de är awesome och det räcker så?

På slutet kom en ung man fram till staketet där vi stod el P och jag. Han började spotta mot scenen och ge fingret. Han skrek att de förtjänade det som svek så. Sedan gav han sig av igen. Får nog aldrig reda på vad som skedde. Men då vi dröjde oss kvar lite fick jag setlisten av ljudteknikern. Nice nice!

Publiken var allt mellan  sju och sjuttio, det var rätt coolt att se gamla Agda bli ledd av sin medelålders son upp till salen där konserten hölls. "Merchen" sålde talande nog slut i storlekarna L och XL först, även tröjorna det stod "Fuck me and marry me young" (det är ett citat från Driven like the Snow, från Floodland inte random tackyness). Några tyckte detta var talande för att alla gother är overviktiga andra tyckte det var talande för att SoM generationen var medelålders och bekväm nu. Jag säger ingenting. I egenskap av överviktig ex goth med tveksam smak.

För åsikt kika här

4 kommentarer:

  1. Ho ho ho, jag har mina misstankar om vad det där spottandet egentligen gällde. Detektor P har surfat the internät...

    I övrigt är jag nöjd. Försökte förmedla the awesomeness till en bekant, som inte ens hade hört talas om dem och därmed inte såg storheten i den lille mannen från Leeds. Hög tid att flytta och investera i nya vänner...

    SvaraRadera
  2. El Detektor kanske då kan förklara detta för mig med begränsade internetsökarresurser? Allmänt kallat bad googeskills syndrome.

    Ja verkligen nya vänner indeed! The best money can buy!

    SvaraRadera
  3. Som vi vet sen tidigare har jag MAD googleskills...och en massa tid över på jobbet. Resultatrapport kommer vid tillfälle.

    Tycker det hör till allmänbildning faktiskt. Sagda vän tycker också att Nick Cave är scary (den gången trodde jag att jag kunde utbilda massorna, jag har nu gett upp den tanken...), det borde ha varit en varningssignal. Har inte ens vågat introducera Blixa... Att inte förstå storheten i att se Systrarna var dock droppen.

    SvaraRadera
  4. Gah! Fan ta dig om det är ett kort kärnfullt meddelande över twitter!!! Jo jag vet att dina googleskills är avundsvärda, smickrade ju dem lite extra t o m.

    Nej men va i hela glödheta, Nick C - scary?!? Han är ju vän som en sommarbris! Droppen får man säga indeed, passera dock inte Blixa utan att prova. Det finns de som närmat sig Neubauten genom Sand, helt otroligt att ett spår på Halber Mensch kan tala till någon som diggade Lars Winnerbäck måste jag säga. Halber Mensch i övrigt känns inte som det jag skulle gett en med fäbless för gitarrock i tanken att introducera Neubauten. Nu blev jag snurrig av denna långa mening samt den sena timmen, ursäktar grammatikens brister. Skall nu lägga ned för dagen och läsa lite Fry Chronicles. Guten nacht!!!

    SvaraRadera