5.15.2012

My Dad's Boat

Ibland blir man så full av stolthet över sitt ursprung, det är så roligt.
Erbjöd en kamrat att få köpa en häst till det humana priset 40 ynka tusen, men han tyckte inte han hade råd sa han. Kliva upp varje morgon kl 5.... så jag sa åt honom, som sanningen är, att så länge det inte regnar då sköter de sig själv! Jo tyckte han, det fanns ju faktiskt en park nära så det tåldes ju att tänka på...
Aha!

Jag tog annars mitt recept på fågelsång, kryssade över själva fågelsången och skrev dit SOLSKEN!!!
Så jag sprang runt i världen, är fruktansvärt vackert därute skall ni veta och tänkte på en gammal dänga som appliceras på en dag som denna då jag är vad man i vardagligt tal brukar kalla gul som en postcykel alternativt så ren att hundarna pissar på en. Sån är jag!
Jo för det var så här förstår ni, att jag gick och pantade burkar, som brukligt är när man är fattig, men har varit rik och då uppskattade the taste av en riktigt fin, kyld energidryck. Maskinen bråkade och jag tänkte precis skicka in en knytnäve med "botten först", när allt löste sig till det bästa och jag kunde återvända ut i den visslande vackra utsidan som blommade och kryllade av liv, med en medförd pappkasse med några ihoprafsade varor i.
Där när jag hoppat upp på cykeln, svor svavelosande över de där jävla glappa hörlurarna som jag inte får byta för de "hör inget fel med dem", ta mig fan när de kostade sitt pris ska man få byta dem. Brandbomb coming through Kjell & Company.
Hur som jag hoppade upp på cykeln och drog iväg. På lättaste växeln, trampandes utav bara den med kjolen runt magen, men det är ju Uppsalalänningarna vana vid, så intet ögonbryn höjdes i onödan där inte.
Och ja då slog det mig ut ur luften, de visa orden av en nationalskald, en bortglömd proletärpoet som förtjänar bättre än rosta sönder i glömska på historiens bilskrot. Ni kan aldrig gissa vem det är!


När man ser hur somliga lyckas med allting dom än tar sig för 
Kan man hjälpa då att man kanske deppar och blir på dåligt humör 
Men om jag nu ska vara ärlig är jag ganska lycklig ändå 
Vad gör det om man är förutan pengar när himmlen lyser så blå 

Jag vet ju, 
solen lyser även på mig fast jag går i trasiga skor 
Solens värme köper man ej, den är gratis vart än man bor 

När man hör hur somliga vinner hundra tusen på lotteri 
Tänker man som så "Kan det aldrig hända att jag den lycklige blir?" 
Men om jag ska va' riktigt ärlig har jag nästan allt jag vill ha
 Vad gör det att man är förutan pengar när allting annat känns bra 

Jag vet ju, 
solen lyser även på mig fast jag går i trasiga skor 
Solens värme köper man ej, den är gratis vart än man bor 
Solen lyser även på mig fast jag går i trasiga skor 
Solens värme köper man ej, den är gratis vart än man bor 
solen lyser även på mig fast jag går i trasiga skor 
Solens värme köper man ej, den är gratis vart än man bor

3 kommentarer:

  1. dada tänker sälja en kamel nu!!! jo det är sant. till reapris dessutom, sa han. kommer det nån o bjuder 3 mille nu så får han ta den!!! trodde jag aldrig... han har blivit girig på gamla dar!

    SvaraRadera
  2. Vinner man en häst om man kan nationalskaldens namn?

    SvaraRadera
  3. Japp, man vinner en häst eller en bil - som på bingolotto!

    Har papajiddisch utvecklat sådant affärssinne. Nej det trodde man ju aldrig...

    SvaraRadera