11.28.2012

Prometheus

Vi såg Prometheus iförrgår. Prequel till alienfilmerna har jag hört. Tyvärr innebar ju det att det var creepy crawlies som ÅKTE IN I FOLKS MUNNAR!!!! som allt respektabelt folk gör höll jag för öronen när det blev läskigt. Antar att det hänger lite med att det ska finnas en stark hjältinna, tyckte Rapace var helt OK som sådan. Förstod inte riktigt varför hon skulle till våra skapare. Jag och Stu hade delade teorier om detta.
Stu trodde att hon åkte för att ta reda på varför de ändrat sig och inte seglat iväg alla skepp med massförstörelsealiens på till jorden
Jag trodde att de inte ändrat sig utan blivit uppätna först, eftersom det låg högar med döda skapare överallt, och att hon därför skulle få ett svalt välkomnande då hon och David kom fram till skaparnas värld. Tankar?



Hjältinnan var inte vad jag tog med mig mest från filmen måste jag ju erkänna. Den som fångade uppmärksamheten totalt var istället David - Fassy (Michael Fassbender) and no other. Han var så bantad att det var rent hemskt att se, ni kan ju ana hur de mahousive proportionerna tedde sig mot denna smala, närmast utmärglade kropp. Jag skulle kunna lägga upp texten runt falukorvar men jag väljer att helt enkelt nämna den där anakondan som kräks upp en ko i ett ytklipp vilket studsar runt the internets just nu. Tänk på den.


Annars var ju David lite oföutsägbar? Ville döda sin pappa men erbjöd sig gärna att köra skeppet så Rapace kom fram till den nya världen, var lite uppmuntrande och så... verkade så tjänstvillig så fastän han tidigare infekterat mr Rapace (de var doktorer bägge två, men fan om jag kommer ihåg vad de hette)...en dubbelbottnad robotkaraktär (påminner om hur fint det var i slutet av 2010 då Hal var rädd och Bowman sa åt honom att det var lugnt för att de skulle vara tillsammans, åh! Sturms underläpp började darra lite den med)? Experimenterade han lite eller vad försiggick där?
Lite robotisk nyfikenhet kan man ju förstå men annars...nej jag vet inte...kanske bara jag som ser robotkaraktärerna lite som barn? Vet inte riktigt hur man ska göra men försöker, sedan att de råkar ha rätt viktiga uppgifter utanför sin nyfikenhet vilket barn inte har är ju en annan femma. Vad säger det om hur jag ser på barn...hum hum...djur är ju bra iallafall.

Ett annat problem är början, hur fan återknyter den till något alls? DNA strängen återformas...t en alien? t vad?
Explain to me!

4 kommentarer:

  1. Förklarar inget alls förrän jag vet du sett Alien 1 & 2! Hör till kulturell uppfostran, dessutom alla tuffa hjältinnors urmoder och sneaky robots to boot! Du kan gott se Bladerunner när du ändå håller på också.

    Bantad Fassy...sett hans stora genombrott, Hunger? Krävdes nog mer än lchf där...

    SvaraRadera
  2. Skaru inte önska dig denna av Tomten då:
    http://www.thinkgeek.com/product/c534/

    SvaraRadera
  3. Som du vet käre anonym är jag inte helt efterbliven (du har stått för utbildningen, come on!) och har således sett alla de filmer du nämnt. Du får dock gärna utveckla angående sneaky robot om du menar i alienfilmerna, för det minns jag inget om.
    Pretty please?

    SvaraRadera
  4. Nja kära fröken Nattfrost, jag tycker nog att det känns säkrast att ha dem bakom tv glas...hua, muterade jättemaskar!
    Men en sådan här däremot vet jag inte hur man någonsin har kunnat leva utan =)
    http://www.thinkgeek.com/product/e1e0/?pfm=Search&t=monolith

    SvaraRadera