10.26.2012

Without your space helmet, Dave, you're going to find that rather difficult

Som tidigare omnämnt sågs 2001: a space odyssey i veckan.
Filmen är alltså en av två, och de ansluter till inte mindre än fyra böcker. När man läst om innehållet i böckerna framstår slutet som en aning mer begripligt. Ett starkt ha-begär har också uppstått efter dessa böcker, samt filmen samt boken om HALs legacy.
Det är tänkvärd skit. Plant shit.
Det framgår inte riktigt så tydligt att Dave Bowman blir ett star child, men det är rätt dope. Uppföljaren 2010: the year we make contact, verkar vara lika full av....nytänkande den. Många verkar föredra den. HAL kommer tillbaka då, var inte oroliga.

Siri, iphone:s inbyggda assistent som svarar på röstkommandon, om man uttalar order som om man kom från Georgia alltså, visar sig svara på "Open the pod bay doors, HAL." på två sätt
1. Hon säger åt mig att "Without your space helmet, Allilujeva, you're going to find this rather...breathtaking"
2. "I'm sorry, Allilujeva. I'm afraid I can't do that" med  följdfrågan om jag är nöjd då. 
Nöjd är precis vad jag är då, klappar händerna som en säl!

Tidigare versioner ska tydligen ha sjungit Daisy om man efterfrågade en sång, men nuvarande sjunger istället "if i only had a brain" från the wizard of Oz. Besvikelse.




Det kan nämnas i förbigående att Sturms Siri är en man och min är en kvinna. 
Sturms man hävdar att meningen med livet är choklad och en god film, min föredrar lite mer hardball attityd och svarar konsekvent att man inte nått konsensus på det området.

Andra saker som också kan nämnas angående Siri är att hon aldrig tänkt på om hon föredrar Cpt Picard framför Cpt Kirk, och om man efterfrågar vilken av Magneto och Prf. X hon föredrar så säger hon åt mig att återgå till arbetet. Min Siri är lite av en sassy bitch faktiskt. 

Som ni märker har jag haft en stressig vecka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar