10.17.2011

De Välvilliga

Har jag nämnt De Välvilliga? av Littell? Uttal som varmkorvarna tänker jag mig.

Det är i vilket fall en roman som handlar om en bisexuell SS soldat under andra världskriget. Huvudpersonen heter Max. Denna roman behandlar, östfronten - Stalingrad, Frankrike,Ungern, språkutvecklingen i Kaukasien, maktkampen inom SS/SD och en hel massa byråkrati, förintelsen och Max privatliv. Totalt täcker den 900 sidor. Man kan slå ihjäl folk med den. Max är pervers. Han tycker, att aliens, och systern Una är hot stuff. I brist på dessa två duger diplomater eller rentboys. Det är en annorlunda roman no doubt.

Det har tagit mig inte mindre än ett halvår att ta mig genom tegelstenen men nu finito. Ryssarna kom. Det känns mycket tomt även om jag inte tyckte att det var en direkt lysande skildring av just någonting. Jag fick känslan av att författaren bitvis tappade konceptet Max helt och lät honom bli en dröm. Sedan tog han på sig uniformen och gick till jobbet igen. På slutet slår han ihjäl folk utan anledning, av en händelse bara. Underligt.

Har ni problem att sova rekommenderar jag dock denna skarpt eftersom den räcker så lång tid i taget, även om det dröjer sin tid mellan de gånger man ger sig på den eftersom handlingen är som den är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar