12.10.2015

Vidare kontakt med den 4e statsmakten; rant-time!!

Alltså...
hade på gamla stället kontakt med en ung men mkt kompetent läkare. Har nu kontakt med samme en som jag nämnt tidigare. Idag rekommenderade han nya Evergreens till mig. Motiveringen löd att de evidensbaserade nu var uttömda och att det därför var dags att träda in på icke evidensbaserat område.  wtf #1
Den primära motiveringen till att han föreslog den Evergreen han nu gjorde var inte att det var förmånligt ur en rad aspekter relevant för det sk tillståndet, utan för att en vanligt förekommande (ca 90% av patienterna efter lite googlande) erfar aptitdämpning av preparatet. Och som han uttryckte det kunde han förstå att jag ville prova det efter att ha haft andra tidigare med viktuppgång som följd. wtf #2

Slutsatser vi kan dra av detta; antingen är jag verkligen morbidt fet, eller bara mycket fetare än sist han såg mig, gången under hösten vi träffades och det gjorde ett djupt intryck på honom. Men alltså, att som professionell medicinjunkare rekommendera preparat på denna basis är nästan något jag vill vidta åtgärder mot.

Det tycks med rekommendationer som denna främst vara motiverat att som psyk-junkare further big medicine business, och i andra hand se till att ja vadå? att min youth inte är misspent som tjockis när jag borde vara ung, vacker och en manic pixie istället...icke evidens baserat...
Visst är viktuppgång en faktor i beslutet att inkludera dylika preparat i den dagliga kosten, men det finns ju en viss gråzon där man får vara medveten om att man väger för och nackdelar mot varandra. Lite bakvänt när biverkningen är fördelen man ska väga in, som helt orelaterad till orsaken n all...

På insidan skriker förstås gamla sår som vanligt när man redogör för mitt människovärde på det här sättet.  Men vad ska man vänta sig... och vart ska man vända sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar