4.21.2013

Salomon Skin Pro 14+3 Hydration System - en kort recension


The gear
Provsprang min nya rygga igår.
Köpte den för att ha som springpendlarygga då min Haglöfs Ace S är lite väl small, men har inte haft chans att provspringa den förrän igår. Det var storhandling på gång så jag drog iväg ändå till Gränby Centrum med denna på ryggen för att återvända med dörrkrokar och bearnaisesås 8,5 km senare. Har varit lite småsugen på en väldigt länge och slog till för ett tag sedan.

The väska
Ingenting syns ju direkt bra på bilden men den väsentliga fördelen förutom att den rymmer 12 L till mot min lilla är själva fastsättningsanordningen. Iochmed att den fäster vid 3 punkter per rem, remmarna är 2, sitter den som en smäck. Det finns dessutom många steg att justera fastsättningen på så att den sitter riktigt bra även om man inte har en traditionell löparkropp vilket är en stor fördel. På mig brukar saker runt midjan vandra upp till hakan, jämt och alltid så det uppskattades mkt.
Plockade i mina varor och satt en 0,5 L flaska i den röda ficka som syns på bilden (finns en på varje sida) men den rörde sig ändå, trots denna snedfördelning, inte ur fläcken när jag skumpade vidare. Tack vare att den sitter så stilla slipper man även att den slår i armarna hela tiden, vilket det gör på den lilla.  Verkligen toppenpassform!

Förutom passformen är den riktigt rymlig med fickor på axelremmarna, förutom det stora 14 L facket och det mindre 3 L facket i själva väskan, vilken dessutom rymmer en vätskeblåsa på 1,5 L. Man kan  knyta fästa stavar på säcken och extra fickor på axelbanden om man så vill. Det får plats med massor av grejer helt enkelt. Ska testa hur mycket senare.

The blåsa
Vätskeblåsan är lite väl liten, hade kunnat få rymma 2 L iaf. Slangen är dessutom trädd nedifrån midjan och upp på axelbandet till skillnad från min gamla där vattenslangen kommer ur ryggsäcken över axeln och ned. Att dra den från motsatta hållet torde innebära att det är svårare att frysa slangen på vintern då man inte behöver försöka blåsa tillbaka vätskan in i blåsan. Slangen är dock inte isolerad vilket är ett minus.
Munstycket har jag inte kikat vidare på, tog bort vätskeblåsan för att jag inte behöver den nu men risken för att detta ska stelna till ( i öppet läge, har hänt med den gamla, te över hela jackan och blött och kallt hela vägen hem) torde i vilket fall vara mindre då vätskan ej rinner dit själv.

The knees
Av någon outgrundlig anledning är nu samma knän som knatade 4 km utan problem i torsdags, förstörda. Förstår inte detta, blå och svullna efter gårdagens lilla tur. Gjorde t o m gångpauser förihelvete! Ändå så ont i igårkväll att ice powerns distraktion gjorde att jag kunde somna. Vad fan. Längesedan det var så ont trots sista veckans introduktion av stärkande höftträning och sedan att par veckor tillbaka regelbundna plankor.
Dessutom har cykeln lagt ned så det blir till att knata och lämna in PM:an. Balls.

The avslutning
Lämnar er med Bobby Singers visdoms ord, de roar mig lite: Fat drunk or stupid is no way to go through life son! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar